5. března 2013

Srnčí kolem nás



Nejčastěji se na loukách a v lesích kolem nás setkáme se srnčí zvěří.  Párkrát jsem za léta pobytu na chalupě viděl v lese jelena a zaznamenal rozrytou půdu od divokých prasat (ale živé prase jsem za 50 let chození po našem okolí nezahlédl).

Srnčí zvěř váží kolem 20 kg a má zrzavou, v zimě hustší a tmavší srst. Samci mají krátké parůžky, které shazují kolem listopadu a do jara jim narostou nové. Ty jsou pokryty sametovou vrstvou, která parůžek při růstu vyživuje. Na jaře si ji srnec odírá o kůru stromků, čímž si zároveň značkuje své teritorium. Parůžky jsou špičaté, ale mohou mít i několik malých odvětvení - výsad. V letním období u nich probíhá říje a oplodněná srna rodí za 40 týdnů na jaře jedno až tři srnčata.

Srnčí zvěře je u nás značné množství, takže není chráněná. Dříve se srnčí zdržovala jen na lesních paloucích a loukách u lesů, dnes je běžné, že v ranních hodinách prochází srnky  i okrajem vesnic. Srnky vídáme jednotlivě, v rodinách (srnčata se s mámou drží do svých dvou let), ale i ve větších stádech. Podle našich pozorování mají srny své vychozené trasy, takže není neobvyklé, že je ve stejnou dobu uvidíme na stejném místě jejich trasy i třeba jen kousek od plotu.

Vzhledem ke svému hojnému počtu se často stávají obětí pytláků, kteří pro pohyblivost využívají džípy či čtyřkolky.

Komentáře:
Já jsem se s divokými prasaty setkal několikrát (máme chalupu v Mařenicích). Například jednou jsme projížděli brzo ráno (asi v 5 hodin) silnici od Cvikova a viděl jsem prasečí rodinku na pastvinách před Trávníkem. Jednou jsem za bílýho dne někdy v březnu narazili na Sovím vrchu nad Juliovkou na tetelícíc se pruhovaná selátka, to jsme tenkrát hodně rychle zdrhali, protže jsem se děsně báli tý bachyně, že někde vystartuje...No jelena jsem prý potkali když jsem byl dítě někdy před 20 lety, to už si nepamatuju..Ale zato jsme v Jonsdorfském skalním městě viděli kamzíka, který utíkal dolů po téměř kolmé stěně:-)
 
Zajímavé. Píše se, že kamzíci jsou už snad od dob mocnářství na Klíči. Já viděl (ale taky asi před 30 lety) u Křížku nad Nadějí nějaké zaběhnuté stádečko muflonů, ti se prý taky vyskytujou v Lužických horách, ale asi blíž k Hřensku.
 
Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]