2. září 2013

Jak je důležité míti ….. záznamy



Češi jsou národ kutilů a chalupáři obzvlášť. Známý, původně novinář, se po emigraci v r. 1968 uchytil v USA jako automechanik. Ovšem to byly zlaté časy, kdy si každý svého Trabanta nebo Škodověnku dovedl opravit a „vytunit“ sám.
Sám jsem to zažil v USA, když mé sestřence vypověděl službu Ford Lincoln u hypermarketu v indiánské rezervaci v Arizoně. Sestřenčin manžel prohlásil „No problem“ a vydal se pěšky k asi 300 m vzdálené benzinové pumpě, protože většinou u pumpy je i malý autoservis. Já jsem zatím zvedl kapotu, našel svíčky a nechal sestřenku startovat. Startér točil, ale jiskra jaksi nebyla. Mezitím od pumpy dojelo odtahovací auto, řízené typickým Indiánem, a dotáhlo nás do dílny. Prý ať zatím sedneme na kafe, já byl zvědavý na opravu, tak jsem řekl, že zůstanu u auta. Indián zvedl kapotu a já mu řekl, že si myslím, že je proražený kondensátor u cívky. No Indián na mne pohrdlivě koukl, dotáhl k auto měřicí vozík, připojil pár konektorů a načež se mne velmi překvapeně zeptal, jak jsem mohl vědět, co autu je. Řekl jsem mu, že jsem z Evropy  a že si takové věci opravujeme sami. Pak jsem si s ním při opravě vyprávěl o všem možném a když byl kondensátor vyměněn  (tehdy u nás byl kondensátor váleček se dvěma dráty, ale tady to byla krabička s konektory, která se vyměnila po odšroubování dalších asi 5 krabiček) a přišel šéf, aby sestřenku zkasíroval, Indiánek mne představil a říkal, jestli bych u nich nemohl zůstat jako další zaměstnanec.
Ale to jsem odbočil. I když je člověk šikovný, časem zapomíná. A tak na chalupě je důležité vést si záznamy … jakým kabelem a kudy šlo vedení k vypínačům a zásuvkám, kdy a kde se co koupilo, kudy vede potrubí k čističce či k septiku, jaký PIN mám v telefonu, kde mám rezervní těsnění, co a kam jsem uložil, kdy a na jaký účet se co platí, kdy má kdo svátek a narozeniny  a tak dále a tak dále.
Nedávno jsem si to ověřil u souseda. Měl v kůlně třífázovou zásuvku, ale napětí v ní nebylo a zapínání či vypínání prý příslušného jističe vliv nemělo. Po chvíli bádání a běhání po krabicích a skřínkách s jističi a elektrickými hodinami jsem našel ve skříni s hlavním jističem pečlivě zaizolovaný konec stejného typu kabelu, jak vedl do zmíněné zásuvky. Že by to byl hledaný druhý konec? Tak jsem ten podivný konec odizoloval a do třífázové zásuvky jsem dvěma dráty přivedl 220 V z blízké zásuvky. A? Ano, na druhém konci bylo mezi dvěma dráty kabelu těch 220 V. Nikdo si u souseda nepamatoval, kdy na rozvodu kdo co kutil, ale kývali, že posledních deset let v té třífázové zásuvce nic připojeného nebylo.
Takže veďte si záznamy a nákresy!

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]