24. září 2013

Les a voda


Rozježděné lesní cesty, výmoly plné vody, vymleté stopy po dřevařské technice, po čtyřkolkářích …. mám ještě pokračovat? A to odborníci hovoří i o rychlém stékání vody, vysychání potoků a poklesu hladiny spodních vod.

Nedávno jsem se dočetl o experimentu slovenského těžaře dřeva Vala na Křivoklátsku. Po mnoha experimentech a prezentacích doma i v cizině dokumentoval i u nás svoje varovné závěry. Podle něj je jednou z hlavních příčin povodní, ale i poklesu hladiny spodních vod, zhutňování půdy v lesích. Stačí, aby měkkou lesní cestou projel těžký lesácký traktor a země v jeho stopách přestane jímat vodu, která ve zhutněné stružce rychle odteče ze svahu. Zato neporušená lesní půda je schopna po prudkých lijácích pojmout dva hektolitry vody na metru čtverečním.

Dokázal to experimentem. Vymezil na svahu metrový čtverec, několik metrů nad něj umístil dvousetlitrovou nádrž, kterou nechal naplnit vodou. A vymezený čtverec zaléval a zaléval. Za 25 minut byla nádrž prázdná. Do kontrolní rýhy pod vymezeným čtvercem nestekla ani kapka. Nasimuloval tak extrémně  vydatný déšť, jakoby na ten čtvereční metr  spadla dvěstěmilimetrová srážka během těch 25 minut.

Při druhém pokusu Valo opět vytyčil obdélník o obsahu čtverečního metru, ale jen asi půl metru od hrany srázu, jakých jsou po lese tisíce kvůli zářezům cest. Vymezený obdélník zalil stejným množstvím vody jako v prvním případě. Po povrchu zase nestekla ani kapka, ale ze srázu pod vytýčeným čtverečním metrem se  za malou chvíli začala ronit voda. Půdní kapiláry, které v normálních podmínkách svádějí vsáknutou vodu do spodních půdních vrstev, ji v uměle seseknutém svahu odvádějí ven. Voda se tedy nevsákla, ale vytekla do zářezu cesty.

Těžařskými stroji zhutněné lesní cesty se při lijácích mění ve stružky rychle odvádějící vodu do potoků a řek. Výraznou měrou se tak podílejí na prudkém odvodňování krajiny, které se projevuje jak ničivými povodněmi, tak následným suchem.

Valo dovozuje, že půdní vsak zlepšíme tím, že už nepoužívané lesní cesty s rýhami po strojích rozoráme. Tento pokus udělal na Slovensku a zástupci Slovenské akademie věd shledali, že bagrem zpracovaná zbytečná lesní cesta po zásahu udržela 100 procent vody, zkušebně nastříkané na provedené dílo, zatímco obdobná zpevněná cesta veškerou dodanou vodu převedla do potoka.  Závěr tedy je, že každá svážnice, která už není využívána, má být rozorána. Její obnova po letech přijde levněji než škody po povodních.

Své závěry prezentoval pan Valo na Konferenci UNESCO o udržitelném rozvoji energie, vody a životního prostředí v makedonském Ochridu. Závěr přítomných zněl - tato opatření je třeba začít hned realizovat.

Slyšeli těžaři v lesích Lužických hor o této cestě k nápravě?

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]