24. srpna 2018

Miniauto



Nedávno mne zaujalo pomalované autíčko, ze kterého šel  neobvyklý bublavý zvuk motoru a které můžeme občas v Trávníku vidět.  Z internetu jsem se dozvěděl, že se mu říká MOPED AUTO.
 
Přišla k nám tedy  novinka. Je to „auto“, které může řídit osoba,  která má řidičský průkaz AM (tedy už od 15let) nebo A1 (od 16 let)! Může to tedy řídit mladistvý o 3 roky dříve než by mohl získat oprávnění třídy B. Těch oprávnění třídy AM je u nás vydáno přes 5000.
Moped auta jsou lehké normálně kapotované čtyřkolky, jejichž pohotovostní hmotnost nesmí překročit 350 kg, jsou vybaveny motorem o největším výkonu 4 kW a nejvyšší rychlost je omezena na 45 km/h, to vše při spotřebě pod 3,5 l na 100 km. Je to tedy „ moped“ v rouše auta, kde na vás nenaprší ani nenasněží.


ALE! To vozidýlko je slušně drahé. Cena se pohybuje od 200  ke 400 tisícům Kč. Pro prodejce je to tedy zajímavý segment trhu, i když zlé jazyky říkají, že je to jen pro „zlatou mládež“.Je možno si ho pořídit i na leasing (první záloha asi 60 tisíc Kč a pak měsíční platby). Reagují na to už i autoškoly. Jde o regulérní kurz jízdy na mopedu v autoškole (obvykle je možno ho absolvovat už několik měsíců před dosažením požadovaného věku 15 let) s teoretickou i praktickou částí. Kurz zahrnuje 13 cvičných jízd a některé autoškoly už mají pro tento účel i zmíněná miniauta, v kterých kurzista absolvuje 4 z těchto jízd. Zkoušky se dělají ovšem podle pravidel na malém motocyklu či mopedu.
Na trhu u nás je například auto francouzské firmy Ligier typu JS50. Většinou je zájem o verzi s nejdelším možným rozvorem, která má označení L a je vybavena airbagem a klimatizací. Tato verze je pouze dvoumístná, má ale zavazadlový prostor. Za přední sedadla tak lze bez problémů uložit například hokejovou tašku. Nejdelší varianta měří bez jediného milimetru rovné tři metry. Pod kapotou má atmosférický motor spřažený s automatickou variátorovou převodovkou (Aamosférické motory nasají při sání do válce jen palivovou směs o objemu válce, běžné  přeplňované motory jsou při sacím zdvihu naplněny větším množstvím směsi  než je jejich objem a proto vykazují větší výkon).  Auto má nezávisle zavěšená  kola a kotoučové brzdy má na obou nápravách. Nemá ABS ani ESP, holt, je to pořád jen skútr.
 
Na trhu se nabízejí i další značky - Aixam, JDM, Microcar, Chatenet a Bellier automobiles.

Takže v rodinách, kde mají peníze na soukromou školu, tam se jistě najde i pochopení pro to, aby se dotyčný před spolužáky předvedl, že přijede do školy v autíčku.
Pro zájemce ještě web, kde se dozvíte víc:
https://auto.idnes.cz/test-auta-pro-panactilete-ligier-do8-/auto_testy.aspx?c=A151216_224927_auto_testy_fdv

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]