6. dubna 2021

Jízdy s elektroautem

 Když jsem tu nedávno psal o elektroautech, spíše mne děsila představa, že z oken paneláků povedou z nabíječek přes noc kabely dolů do aut. Ovšem  před pár dny jsem četl úvahu jednoho novináře a současně odborníka na automobilové motory. Vycházel prý z reportáže v televizi Seznam o testovací jízdě tří aut s elektropohonem z Mariánských Lázní do Třince. Ten jeho posudek je velice zajímavý a dovolím si ho zde zrekapitulovat.

 Výsledek té cesty vyhodnotil takto (zdůvodnění následuje):

a) Dostupná levnější auta s elektropohonem nejsou pro dálkové cesty vhodná.

b) Nutnost dobíjení automobilové baterie několikrát za delší cestu přirovnává k venčení psa se zastávkami u patníků a čekáním až  pejsek patník očichá a pak se sám vyčurá(v minulém článku zde na Blogu  jsem zmiňoval jízdu elektroauta z Čech do Chorvatska s obdobnými zkušenostmi). Viz

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/novinar-zkusil-dojet-s-elektromobilem-k-mori-v-chorvatsku-byl-to-ocistec/

c) V reportáži nebylo uvedeno, kolik za to nabíjení cestou zaplatili. Bylo tam jen uvedeno, že spotřeba činila 13 až 20 kW za jednu hodinu jízdy (jelo se po dálnicích za pěkného počasí bez topení nebo klimatizace).


 A nyní ten rozbor:

a) Rychlonabíjení se platí za 1  kW kolem 25 Kč. Jestliže za hodinu spotřebuji 15 kW (beru tu nižší hodnotu) zamená to 375 Kč/hodina jízdy, čili po dálnici asi 120 km. U auta na benzin při průměrné spotřebě 7 l/100 km a ceně cca 30 Kč/l to je 250 Kč!

Cena automobilu s elektrickým pohonem a deklarovaným dojezdem 330 km (třeba BMW i3) je kolem 1 milionu Kč. To je skutečně o dost více než cena auta s benzinovým motorem!

Trasu Mariánské Lázně – Třinec a zpět lze s klasickým benzinovým autem zvládnout za jeden den. To se zmíněné výpravě nepovedlo, do Třince dojeli navečer s vybitou baterií, takže museli v Třinci noclehovat.

Výrobci přiznávají, že pokud se musí používat klimatizace, sníží se dojezd asi o 30%. A na našich silnicích s trvalými stavebními pracemi musíme uvažovat i stání v kolonách, kdy by po pár hodinách poskakování v koloně a současném topení kapacita klesla a už by další jízda nebyla možná.

Autor komentáře zmiňuje, že odtah elektroauta není možný a je nutno použít odtahový vůz. Dále zmiňuje, že baterie v současně vyráběném autě je po 5 letech nepoužitelná (rychlonabíjení prý její stav zhoršuje) a je nutno ji vyměnit a starou ekologicky zlikvidovat. Prý i dobíjení úplně vybité baterie je rizikové.

Takže autor komentáře na závěr konstatuje, že v současnosti garantovaný dojezd je pro cesty mimo město nedostatečný, životnost baterie je rovněž celkem malá a dvacetiminutové rychlonabíjení není zrovna rychlé oproti natankování benzinu.

K tomu přistupuje cena nabíjení. Cena rychlonabíjení byla už uvedena výše a nabíjení z třífázové nabíječky u rodinného domku přijde asi na 5 Kč/kW, ovšem nabít autobaterii zase trvá mnohem déle. Takže možná lidé pochopí, že elektroauta jsou podobnou slepou uličkou jako býval pohon parní.

Budoucnost byl mohla mít auta na pohon vodíkem, ale to ještě vyžaduje hodně vývojové práce (i když už je na trhu Toyota Mirai).

Až nám vláda povolí cestovat mezi okresy, tak se na zkušenosti s elektropohonem zeptáme jednoho našeho spoluchalupáře z Trávníka.


Komentáře:
To máte poměrně dost drahé kilowatty. My nabíjíme v Českých Budějovicích kousek od bazénu, kde to je skoro zadarmo. Je teda pravda, že to je hlavně pro klienty tamějšího bazénu a teď, když je bazén zavřený, tak trochu podražili, ale i tak... My s elektromobilem jezdí o pár korun levněji než s benzinem, ale tak či tak s vámi souhlasím, že ten cenový rozdíl tam není zase tak velký, teda pokud člověk nechce primárně před cestováním hledat nabíječky zdarma a takhle to "šidit".
 
Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]