6. dubna 2021
Jízdy s elektroautem
Když jsem tu nedávno psal o elektroautech, spíše mne děsila představa, že z oken paneláků povedou z nabíječek přes noc kabely dolů do aut. Ovšem před pár dny jsem četl úvahu jednoho novináře a současně odborníka na automobilové motory. Vycházel prý z reportáže v televizi Seznam o testovací jízdě tří aut s elektropohonem z Mariánských Lázní do Třince. Ten jeho posudek je velice zajímavý a dovolím si ho zde zrekapitulovat.
Výsledek té cesty vyhodnotil takto (zdůvodnění následuje):
a) Dostupná levnější auta s elektropohonem nejsou pro dálkové cesty vhodná.
b) Nutnost dobíjení automobilové baterie několikrát za delší cestu přirovnává k venčení psa se zastávkami u patníků a čekáním až pejsek patník očichá a pak se sám vyčurá(v minulém článku zde na Blogu jsem zmiňoval jízdu elektroauta z Čech do Chorvatska s obdobnými zkušenostmi). Viz
c) V reportáži nebylo uvedeno, kolik za to nabíjení cestou zaplatili. Bylo tam jen uvedeno, že spotřeba činila 13 až 20 kW za jednu hodinu jízdy (jelo se po dálnicích za pěkného počasí bez topení nebo klimatizace).
A nyní ten rozbor:
Cena automobilu s elektrickým pohonem a deklarovaným dojezdem 330 km (třeba BMW i3) je kolem 1 milionu Kč. To je skutečně o dost více než cena auta s benzinovým motorem!
Trasu Mariánské Lázně – Třinec a zpět lze s klasickým benzinovým autem zvládnout za jeden den. To se zmíněné výpravě nepovedlo, do Třince dojeli navečer s vybitou baterií, takže museli v Třinci noclehovat.
Výrobci přiznávají, že pokud se musí používat klimatizace, sníží se dojezd asi o 30%. A na našich silnicích s trvalými stavebními pracemi musíme uvažovat i stání v kolonách, kdy by po pár hodinách poskakování v koloně a současném topení kapacita klesla a už by další jízda nebyla možná.
Autor komentáře zmiňuje, že odtah elektroauta není možný a je nutno použít odtahový vůz. Dále zmiňuje, že baterie v současně vyráběném autě je po 5 letech nepoužitelná (rychlonabíjení prý její stav zhoršuje) a je nutno ji vyměnit a starou ekologicky zlikvidovat. Prý i dobíjení úplně vybité baterie je rizikové.
Takže autor komentáře na
závěr konstatuje, že v současnosti garantovaný dojezd je pro cesty mimo
město nedostatečný, životnost baterie je rovněž celkem malá a dvacetiminutové
rychlonabíjení není zrovna rychlé oproti natankování benzinu.
K tomu přistupuje cena nabíjení. Cena rychlonabíjení byla už uvedena výše a
nabíjení z třífázové nabíječky u rodinného domku přijde asi na 5 Kč/kW, ovšem
nabít autobaterii zase trvá mnohem déle. Takže možná lidé
pochopí, že elektroauta jsou podobnou slepou uličkou jako býval pohon parní.
Až nám vláda povolí cestovat mezi okresy, tak se na zkušenosti s elektropohonem zeptáme jednoho našeho spoluchalupáře z Trávníka.
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka
Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]