20. dubna 2021

Ta naše písnička česká

 Umírá na souchotě? Na ty ne, ale na nezájem medií. Za našich mladých let ačkoliv se spojovali proletáři všech zemí, tak jsme každý den ráno k snídani slyšeli z rádia nějakou českou lidovou písničku i s výkladem, odkud pocházela, případně co některé lidové slovo znamená. Dávno již tomu, jak napsala Božena Němcová.

Pokud ráno posloucháme Radiožurnál, tak umíme zpaměti hodně americké pop-muziky i jména jako Madonna, Pink, Lady GaGa a i dalších zpěváků. Občas nám tam pustí i nějaký český hit. Prostě časy se mění, co bylo není (byla třeba Alla Pugačeva). A s tím jsme zatočili. 

Vsadím se, že dnešnímu dvanáctiletému klukovi nic neřekne jméno Sušil – který byl sběratelem moravských lidových písní v devatenáctém století. Na obecné škole jsme se ve zpěvu ty písničky učili a zapamatovali jsme si je až do stáří.

Uvedu zde malý výběr písniček,  kdyby jste si chtěli ověřit, jestli vaše vnoučata aspoň některé znají.

A já su synek z Polanky

Beskyde, Beskyde

Boleslav, Boleslav

Černá vlna na bílém beránku

Černé oči, jděte spát

Dobrú noc, má milá

Ej, padá, padá rosička

Hop, hej, cibuláři

Hory, doly, černý les

Chodíme, chodíme

Chovejte mě, má matičko

  husárek malý

Kdyby byl Bavorov

Kdybys měla, má panenko, sto ovec

Když jsem já ty koně pásal

Když jsem k vám chodíval přes ty lesy

Koulelo se, koulelo

Koupím já si koně vraný

Měsíček svítí, já musím jíti

Na Bílej hoře

Na rozloučení, mý potěšení

Na tý louce zelený

Na tých panských lukách

Ó, řebíčku zahradnický

Okolo Frýdku cestička

Okolo Hradce

Okolo Třeboně

Pod dubem, za dubem, měla jedna dvě

Rožnovské hodiny

Šly panenky silnicí



 Naše  chalupářská parta vždycky zpívala u ohně (to se ještě mohli setkávat více než dva lidé), ale na pořadu byly spíše trampské nebo country písně. Jen občas náš kamarád muzikant Petr z Nového Boru zanotoval některou lidovou (ale to s ním zpívali jen někteří). Takže ruku na srdce, asi ani od nás se ty lidové písničky naše vnoučata moc nenaučí. Je to škoda, ale možná je to osud dalších generací, ne národ, ale Evropská unifikace bude to pravé.


Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]