3. června 2021

Ptáci na krmítku i kolem něj

 Po dubnovém příjezdu na chalupu jsem aktivoval krmítko pro ptáky. Duben byl chladný, deštivý a ptáčci hned druhý den pochopili, že je krmítko v provozu (a nějakou holubí poštou to mezi sebou rozšířili) a hromadně jej využívali.

Už z dřívějška mám zkušenost, že prodávané mixy semen obilí a slunečnice nevzbuzují takový zájem jako čistě slunečnicová semena. Kupuji je ve větším objemu v prodejně zemědělských a zahradnických potřeb v České Kamenici. Do krmítka sypu tedy slunečnicové semeno a na drát pod krmítko zavěšují lojové koule (ty se prodávají v opletení a práci si je vyzobávají mezi oky opletu).

Sledovat, jací ptáci se na krmítku živí, bylo zajímavé. Na lojové koule se soustředili hlavně datlíci a ťuhýci.  Buď se zavěsili přímo na kouli nebo se zadrápli na nosnou tyč krmítka a vedle visící kouli ozobávali. Pár obrázků je připojeno. 

Již dříve jsem zde popisoval samosypací krmítko z PET láhve, k jehož vyrobení (za ta léta už asi třetí) mne inspirovalo tovární krmítko, které jsem viděl u našeho kamaráda Lexy v Kanadě.

Kosové příliš nemilují krmítko ve vzduchu a raději sbírají na zemi pod krmítkem to, co ostatní ptáci při krmení shodí. Mimochodem kosů máme kolem chalupy neurekom – jak dokazuje připojená fotografie z nedávna.

Na krmítko pak létají hlavně sýkorky, brhlíci, zvonci, dlaskové a hýlové.  

S oteplením na začátku května jsem provoz krmítka ukončil. Určitě v tom studeném dubnu přišlo krmení ptáčkům vhod.  Dost často tady slyšíme cukrování hrdliček, ale na krmítko mi nepřilétaly. Teď´se už přece jen oteplilo a tak už od pěti ráno slyšíme prozpěvování ptáčků, je to na začátku jara jejich způsob, jak na sebe upozornit samičky, že jsou ti nejšikovnější pro založení rodiny. Ti větší cynici mezi námi ovšem tvrdí, že tak řvou, aby to sluníčko rychleji vylezlo a prohřálo jim peří.

No a na závěr připojím fotku, kterou jsem dostal od kamaráda. Je na ní vlha, které se taky říká český papoušek. Je to velmi barevný ptáček, který byl u nás poměrně vzácný. Prý ale se současným oteplováním se objevuje častěji (i když to globální oteplování se kolem našich chalup spíš projevovalo jako lokální ochlazování).


Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]