14. prosince 2023

Chalupáři z Prahy

 Je faktem,že chalupáři v Trávníku a Naději jsou velkou většinou z Prahy. Pokud se rozhlédneme, odkud z Prahy, zjistíme, že snad tucet je jich z Prahy 7 Možná i proto v dřevných časech chalupaření sem jezdil autobus – rekreačka od budovy Elektrických podniků v Praze 7.  Několik málo chalupářů, kteří byli zaměstnání na železnicích, sem jezdilo vlakem levně na režijku (to bylo ovšem v době, kdy ještě ze Svoru do Cvikova a dál do Jablonného jezdil motoráček -  lokálka). Jsou tu nebo tu byli  i chalupáři, kteří spolu v Praze chodili do školy, ať již obecné nebo vysoké. Jsou nebo byly tu i dívčí dvojčata, které si sem přivedly své manžely. V jiných případech si děti původních chalupářů tady pořídily chalupu taky a tak tu máme řadu rodinně spřízněných chalupářů. A v posledních letech je tu už několik chalupářů, kteří se na důchod přestěhovali natrvalo z Prahy na své chalupy.

Dnes chalupáři jezdí z Prahy na chalupu auty. V podstatě mají z Prahy tři výpadové směry – po D8 do Mělníka a pak  tzv. Údolíčkem na Jestřebí, nebo od Mělníka pokračovat až do Roudnice a pak přes Úštěk do Zahrádek u České Lípy. Jiná cesta je  po D10 přes Mladou Boleslav nebo až  přes Mnichovo Hradiště na Českolipsko.  Pak je těch možností, jak se dostat po navazujících silnicích na chalupu ještě víc a rozhoduje to, kde se zrovna silnice opravuje. Když někdo musí do Prahy třeba na kontrolu k doktorům, nechá se odvézt na autobus. Dříve jezdilo víc autobusů firmy QUICK a měly zastávku ve Svoru, kam to bylo od nás nejblíže. Teď té firmě  kraj jízdy omezil, takže mnohem víc autobusů ČSAD jezdí jen do Boru.

Ale na chvíli se vrátím do Prahy. Kdysi se říkalo provokačně – Karlinu a Libni zdaleka se vyhni. Tak jsme to nedávno nedodrželi a šli na vycházku do Karlína. Dá se  dnes zajímavě dojít novou lávkou od holešovické tržnice přes Vltavu, konec ostrova Štvanice až do nového Karlína. Ten starý  byl totiž v srpnu roku 2002 silně poškozen povodní (vzpomenete si na pražského primátora, co večer před zatopením Metra v rozhlase ujišťoval, že „situace je výtečná“?). 

Kdysi byla přes Karlín jako hlavní ulice využívána (i tramvajemi)  Sokolovská, která vedla až na Palmovku. Byla to ulice už z 19. století a asi už za První republiky provozu moc nevyhovovala. Zřejmě byl záměr, že bude v budoucnu rozšířena (jako si přestavovala Paříž své bulváry). Dokladem toho je několik novostaveb na Sokolovské ulici z těch let, které byly posunuty o pár metrů dál od okraje ulice (viz obrázek). Ovšem takové celkové rozšíření se už nikdy nerealizovalo a tak se až po povodni naskytla možnost vybudovat od Palmovky k Hlávkovu mostu širokou silnici pro auta, která vede podle dlouhého bloku nových budov (kancelářských i obytných), vybudovaných po povodni podél Rohanského ostrova. To je ten nový Karlín. Karlínem také vede trasa B Metra (tři stanice Florenc, Křižíkova a Invalidovna), která rovněž oživila tuto čtvrť. 

A také se musím věnovat Leteňákům a Holešovičákům, když je jich na chalupách tolik. Tady vedly dvě hlavní trasy – tramvajová ulicí Obránců míru (dnes Milady Horákové) a pro auta Veletržní ulicí. I zde došlo k řadě dopravních změn. Jednak Holešovicemi prochází trasa C Metra a na Špejcharu se oblasti dotýká trasa A a druhak pod Stromovkou a Letnou vede automobilový tunel Blanka. To dopravě přes Prahu 7 hodně ulevilo, takže třeba ve Veletržní ulici se po desítkách let může parkovat u chodníků. A teď tam probíhá další velkovýstavba – od bývalého nádraží Praha - Bubny se staví po okraji Stromovky a kolem stadiónu Sparty nová dvoukolejná trať, která spojí střed Prahy s letištěm Ruzyně. Několika našim chalupářům se tak staví téměř pod okny. 

Nabízí se otázka, jsme my, chalupáři, víc venkované nebo Pražáci?



Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]