13. října 2007

Peážní trať

Většina čtenářů asi výraz „peážní trať“ čte poprvé. Tento výraz je spojen i s Lužickými horami. Jde o takovou železniční trať, která spojuje dvě místa v jednom státě tak, že projede přes sousední stát.

A právě takovou tratí je trať Liberec – Varnsdorf - Rybniště, která dokonce projíždí hned přes dva sousední státy – Polsko (kde trať nemá žádnou stanici a kde jsou problémy s ochotou polských železnic PKP tuto trať – kterou samy nepoužívají - udržovat) a Německo, kde je při použití vlaků ČD možno nastupovat i vystupovat v Žitavě, při použití vlaků německé společnosti Railtrans i v dalších 3 stanicích. Na trati denně jezdí asi 12 párů vlaků (párů znamená - v obou směrech).

Trať z Liberce do Žitavy byla zprovozněna 1. prosince 1859, prodloužení do Varnsdorfu je v provozu od r. 1876. Na připojené fotografii je český vlak na viaduktu u Žitavy.

Peážní tratě nejsou nic mimořádného. Německá strana recipročně používá jízdu přes naše území pro spojení ze Žitavy přes Varnsdorf do Seifhennerdorfu. Ve Slezsku máme trať, která spojuje Krnov s Jeseníkem přes polské Glucholazy. Takové tratě jsou i mezi Slovenskem a Maďarskem.

Velký problém znamenaly peážní tratě po rozpadu SSSR pro Kazachstán, kde jediné spojení některých důlních a metalurgických center s vlastní kazachstánskou železniční sítí bylo přes sibiřské území Ruské federace. Protože Kazachstánci nechtěli platit vysoké poplatky za průjezd a ještě mít vlastně pod kontrolou objem své produkce, zahájili např. před nedávnem budování tratě do Usť-Kamenogorsku po vlastním území.

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]