11. března 2010

Železniční přejezdy

V posledních letech je zaznamenáván vysoký počet nehod na železničních přejezdech. V ČR je přes 9 000 železničních přejezdů, které plně odpovídají příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Pokud by i účastníci silničního provozu (jak automobilisti tak chodci) dodržovali všechna pravidla, měla by být nehodovost vyloučena. Bohužel tomu tak není.

Železniční přejezdy jsou zabezpečeny třemi způsoby:

- označením kříži (zde je odpovědnost jen na účastníkovi silničního provozu, který smí vjet nebo vejít na přejezd jen když se přesvědčí, že se neblíží vlak)

- přejezdy zabezpečené mechanickými závorami (ovládané ručně z blízkého závorářského stanoviště – tento typ je na ústupu)

- přejezdy zabezpečené světelnými zařízeními (případně doplněné i závorami)

Přejezdy, zabezpečené světelně, jsou automatické, ovládané jízdou vlaku a to tak, že zařízení zjišťuje, že se vlak přiblížil do vzdálenosti, kdy i nejpomalejší vozidlo může prostor přejezdu opustit. Při doplnění závorami nejprve blikají dvě červená světla a po zmíněné době na uvolnění přejezdu se spustí i závory. Je zřejmé, že při disciplinovanosti řidičů by závory byly zbytečné, ale bohužel stále více se za velké peníze instalují i závory, protože se během posledních let na řadě přejezdů ověřilo pomocí videokamer, že červená světla nejsou pro nedisciplinované řidiče zábranou. Na některých přejezdech je kromě červených i další – bílé – světlo. Pokud jsou všechny traťové úseky před přejezdem volné, může být uživatelům pozemní komunikace indikována přerušovaným bílým světlem tzv. pozitivní signalizace. Pak je možno přes přejezd přejíždět rychlostí 50 km/h, jinak pouze rychlostí 30 km/h s povinnosti se o stavu přesvědčit.

Pozitivní signalizace tedy představuje pro řidiče jakýsi bezpečný stav, kdy mohou přejezd bezpečně přejet aniž by se „vystavili“ ohrožení vlakem. Pro svícení bílého světla platí poměrně přísné podmínky. Bohužel mnoho přejezdů těmto přísným podmínkám nevyhovuje, a proto nemohou být vybaveny bílým světlem pro pozitivní signalizaci (např. v těsné blízkosti železniční stanice). Bílé světlo rovněž nesvítí po určitou dobu i po uvolnění přejezdu (odjíždějící vlak je stále ještě v úseku, který je pro volnost přejezdu kontrolován). Po tuto dobu je výstraha nulována a zařízení se nachází v tak zvaném anulačním stavu, dokud se vlak dostatečně nevzdálí. V té době tedy řidič musí mít zvýšenou pozornost.

Někde ovšem místní podmínky nevyhovují ani pro přesvědčení se o stavu přejezdu při rychlosti automobilu 30 km/h. Takový přejezd je v naší blízkosti na silniční spojce z Jablonného v Podještědí na křižovatku s libereckou silnicí (a dál do Heřmanic). Trať je zde v zářezu a na obě strany vidíte na trať až z bezprostřední blízkosti kolejí. Někdy kolem r. 1964 zde zahynula 16-letá dívka z Trávníka, když motorka, řízená jejím bratrem, vjela přímo pod vlak. Dnes je zde umístěna dopravní značka STŮJ, ale dobrou viditelnost máte až když s autem zastavíte tak blízko kolejí, že by vám vlak mohl urazit předek auta. Že by dráha mohla odkopat boky silnice, aby automobilisté měli lepší výhled, nikoho za ta léta zřejmě nenapadlo. Situaci máte na připojených obrázcích.


Komentáře:
"stop" značka byla u tohoto přejezdu dána cca v r. 1994, po tom co si řidička spletla brzdu s plynem a narazila do třetího vozu soupravy. Jana K.
 
Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]