20. dubna 2010
Čisté nebe – vybuchla sopka na Islandu
Tyto koridory se přestaly používat někdy v polovině devadesátých let s masivním rozšířením tzv. principu volného letu. Dnes je Evropa protkána hustou sítí "tratí letových provozních služeb". Pokud není zakázán přelet některých zakázaných prostorů a pokud jsou zajištěny rozestupy mezi letadly, může totiž dnes dispečer povolit i kratší letovou trasu po přímkové spojnici dvou bodů. Můžete tedy nad hlavou vidět letadla, letící po zmíněné síti, ale i letadla využívající pro daný okamžik přidělenou trasu od jednoho bodu do dalšího bodu.
Zájem o letové trasy vzrostl nedávno, kdy v důsledku rozptýlení sopečného prachu ve vysokých vrstvách atmosféry po výbuchu sopky na Islandu, byla na několik dní absolutně zastavena letecká doprava téměř v celé Evropě.Podle kondenzačních čar dovedeme pohledem rozeznat čtyřmotorový Jumbo-jet od menších dvoumotorových letadel. Ovšem často by nás zajímalo, jaké že to letadlo nad námi zrovna letí. V době internetu ani toto není nemožné.Na adrese
totiž uvidíme mapu s okamžitou situaci ve vzduchu nad Lužickými horami, na které jsou zakresleny malé značky letadel tam, kde se právě letadlo nachází. Pokud na něj najedeme pomocí myši kurzorem a klikneme, objeví se na pravé straně okénko se všemi údaji o letadle (čas, typ letadla, letecká společnost, odkud kam letadlo letí i jeho okamžitou výšku a rychlost).Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]