13. února 2013

Silnice smrti


Před několika dny byl na internetových stránkách i DNES publikován článek o jedné ze "silnic smrti".  Je to silnice č. 9 z Mělníka do České Lípy, která propojuje Prahu s chalupářskými oblastmi kolem Kokořína, Zahrádek až po Novoborsko, Cvikovsko a Šluknovsko. Průzkum se konal za účasti firmy AF City-Plan, která se v rámci evropského projektu věnuje mapování bezpečnosti našich silnic.

Podívejme se tedy na publikované informace. Za posledních 6 let zde na silnici zahynulo 15 lidí. Úsek mezi Liběchovem a Dubou je známý jako "Zatáčky". Je skutečností, že proto je oblíbený mezi motocyklisty. Je ovšem rozdíl mezi motocyklisty našeho mládí, kdy byl motocykl levným prostředkem jak se dostat na chalupu, a dneškem, kdy silné japonské motocykly v cenách, odpovídajících autům, slouží k adrenalinové zábavě dnešních mladých. Proto také mezi zmíněnými oběťmi jsou především motocyklisté.

A co průzkum zjistil? Jsou zde dlouhé úseky krajnic bez namalovaných čar, které se drolí, protože na ně najíždějí při míjení kamióny. Nad propustky jsou často stará zrezavělá rourová a málo viditelná zábradlí.

Takové zábradlí je mimochodem i ve Cvikově na výjezdu k Trávníku, a když odrezavělá horní roura trčela přímo do silnice, byly sem vloni umístěny betonové bloky, které sice chrání před najetím na zábradlí, ale zato silnici zužují. Přitom ve cvikovské firmě Gates by trubky byly k dispozici a svářeč by se asi také našel ....

Ale vraťme se do zatáček. Zmapovány byly stromy těsně za krajnicí, kolmé stěny betonových propustků, nově chráněné svodidly, ovšem velmi krátkými a vysokými jen tak 40 cm, takže při najetí je auto vyhozeno mimo cestu nebo přímo na stěnu propustku. Svodidla by podle zahraničních metod neměla být zakončována do země rovnoběžně se silnicí, ale vybočena do svahu, aby tedy vozidlo nemohlo vyjet na horní hranu svodidla. Na řadě míst je vedle silnice sráz, nechráněný žádnými svodidly. Spolu s drolící se krajnicí je to velmi rizikové místo při míjení se s kamiónem. Větší část Zatáček je označena středovou čarou, zakazující předjíždění, jenže víme, že netrpěliví a nemyslící řidiči po chvíli vlečení se za kamiónem se usnesou, že "ta čára tem vlastně není". Až od Jestřebí dál na Českou Lípu je silnice ve slušném stavu.


A tak asi jedinou prevenci je tradičně zatroubit u sošky sv. Antoníčka před Chudolazy.

A jen tak na okraj: Na vjezdu do Želíz nedávno na svahu vpravo nad silnicí vykáceli les, takže jsou konečně ze silnice viditelné slavné obří Čertovy hlavy, vysekané v 19. století do skály sochařen Levým.

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]