13. března 2014
Jedu si cestou necestou
Předjarní slunce
už vylákalo motoristy a z lesa jsme slyšeli rachocení motorů čtyřkolek. Protože
čtyřkolkáři jezdí především v terénu, podívejme se, jestli tam jezdit vůbec
mohou.
Podle Zákona
o pozemních komunikacích existuje pojem - účelová komunikace. Je to komunikace,
která slouží ke spojení továrních areálů, osamělých objektů se sítí silnic nebo
jsou to komunikace, které slouží k obhospodařování zemědělských a lesních
pozemků, je to těleso drah a podobně. Takové komunikace mohou být zcela nebo částečně
nepřístupné veřejnému provozu.
Ustanovení
zákona nedává vlastníkům pozemků, po kterých účelová komunikace vede, přímo právo
bránit vjezdu. Jsou ovšem určité komunikace, kdy jiná zákonná norma vjezd
výslovně zakazuje. Je to například Zákon o lesích, který výslovně zakazuje
veřejný přístup vozidel na lesní účelovou komunikaci. K určení zákazu vjezdu
motorových vozidel do lesa tedy není zapotřebí dopravní značka.
Podle Zákona
o ochraně přírody je zakázáno vjíždění do národních parků nebo přírodních
rezervací. Na některé komunikace může správce parku či rezervace vjezd povolit,
ale zpoplatnit ho. Zákon zakazuje i vjezd na zamrzlou hladinu (ačkoliv
například na Lipně v zimě toto probíhá zcela běžně).
Ustanovení
zákona nedává vlastníkům pozemků, po kterých účelová komunikace vede a kde to nezakazuje jiný zákon, přímo
právo bránit vjezdu. Tam, kde si to vlastník nepřeje, musí vyznačit v dohodě s
příslušnou obcí zákaz vjezdu na takovou komunikaci dopravní značkou nebo
závorou.
Vesměs lze předpokládat, že každá
cesta vedoucí přes les nebo po jeho okraji, vede po lesních pozemcích. Pokud by ovšem taková cesta ležela na jiném
než lesním pozemku, není zákazem dotčena. To jsou samozřejmě silnice, vedoucí
lesem, ale nahlédnutím do katastru můžeme zjistit, že i některé jiné lesní
cesty nemusí být zahrnuty v lesním pozemku. Poznali bychom to v katastru. Třeba v našem okolí jsou některé cesty v lese
majetkem Města Cvikova.
Obdobný dopad jako Zákon o lesích má
i Zákon o myslivosti, který zakazuje plašit zvěř hlukem).
A co na to myslivci a policie? Policie je
téměř bezmocná. Na zajištění těchto lidí nemáme techniku",
uvedl inženýr Vlastimil Malý z libereckého dopravního inspektorátu .
"Služební octavií je po lese nedoženeme," konstatoval. Ještě bezmocnější jsou myslivci,
kteří si netroufnout riskovat zranění, pokud by čtyřkolkářovi vstoupili do cesty.
Čtyřkolky navíc nemají ani registrační známku, a proto
je často neefektivní i následné dokazování třeba podle fotografie. Dovedu si
představit způsob, jakým by se čtyřkolkáři krapet rehabilitovali - kdyby v zimě
nabídli lesníkům rozvoz krmení po zapadaných stezkách. Letos to ovšem zapotřebí
nebylo.
Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]