13. března 2014

Jedu si cestou necestou



Předjarní slunce už vylákalo motoristy a z lesa jsme slyšeli rachocení motorů čtyřkolek. Protože čtyřkolkáři jezdí především v terénu, podívejme se, jestli tam jezdit vůbec mohou.

Podle Zákona o pozemních komunikacích existuje pojem - účelová komunikace. Je to komunikace, která slouží ke spojení továrních areálů, osamělých objektů se sítí silnic nebo jsou to komunikace, které slouží k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků, je to těleso drah a podobně. Takové komunikace mohou být zcela nebo částečně nepřístupné veřejnému provozu.  

Ustanovení zákona nedává vlastníkům pozemků, po kterých účelová komunikace vede, přímo právo bránit vjezdu. Jsou ovšem určité komunikace, kdy jiná zákonná norma vjezd výslovně zakazuje. Je to například Zákon o lesích, který výslovně zakazuje veřejný přístup vozidel na lesní účelovou komunikaci. K určení zákazu vjezdu motorových vozidel do lesa tedy není zapotřebí dopravní značka.



Podle Zákona o ochraně přírody je zakázáno vjíždění do národních parků nebo přírodních rezervací. Na některé komunikace může správce parku či rezervace vjezd povolit, ale zpoplatnit ho. Zákon zakazuje i vjezd na zamrzlou hladinu (ačkoliv například na Lipně v zimě toto probíhá zcela běžně).

Ustanovení zákona nedává vlastníkům pozemků, po kterých účelová komunikace vede a kde to nezakazuje jiný zákon, přímo právo bránit vjezdu. Tam, kde si to vlastník nepřeje, musí vyznačit v dohodě s příslušnou obcí zákaz vjezdu na takovou komunikaci dopravní značkou nebo závorou.



Vesměs lze předpokládat, že každá cesta vedoucí přes les nebo po jeho okraji, vede po lesních pozemcích.  Pokud by ovšem taková cesta ležela na jiném než lesním pozemku, není zákazem dotčena. To jsou samozřejmě silnice, vedoucí lesem, ale nahlédnutím do katastru můžeme zjistit, že i některé jiné lesní cesty nemusí být zahrnuty v lesním pozemku. Poznali bychom to v katastru.  Třeba v našem okolí jsou některé cesty v lese majetkem Města Cvikova.

Obdobný dopad jako Zákon o lesích má i Zákon o myslivosti, který zakazuje plašit zvěř hlukem).




A co na to myslivci a policie? Policie je téměř bezmocná.  Na zajištění těchto lidí  nemáme techniku", uvedl  inženýr Vlastimil Malý z libereckého dopravního inspektorátu . "Služební octavií je po lese nedoženeme," konstatoval. Ještě bezmocnější jsou myslivci, kteří si netroufnout riskovat zranění, pokud by čtyřkolkářovi vstoupili do cesty. Čtyřkolky navíc nemají ani registrační známku, a proto je často neefektivní i následné dokazování třeba podle fotografie. Dovedu si představit způsob, jakým by se čtyřkolkáři krapet rehabilitovali - kdyby v zimě nabídli lesníkům rozvoz krmení po zapadaných stezkách. Letos to ovšem zapotřebí nebylo.

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]