15. února 2015

Jak se žilo na chalupě v devatenáctém století

V listopadovém článku o podstávkovývh chalupách jsem se zmínil, že tam byl i popis života na chalupě v  době, kdy skončila robota.


Od středověku bylo u nás na venkově nevolnictví,  tedy závislost na majiteli panství, povinnost pracovat na panském (/robota) a souhlas vrchnosti s osobními  záležitostmi nevolnických rodin (svatby, přestěhování,  náboženství a p.). Svobodní byli obyvatelé měst a také noví obyvatelé pohraničí, kde měl král zájem na obydlení území a podporoval přistěhovalectví z Německa.

Patent  císaře Josefa II. o zrušení nevolnictví (1781) se týkal především omezení svobody pohybu, lidé zůstávali poddanými. Znamenalo to, že i nadále vyřizovali úřední agendu přes vrchnostenskou kancelář, poddanské grunty zůstávaly vlastnictvím vrchnosti a jejich držitelé robotovali.

Poddanství, a tedy robota, bylo zrušeno teprve roku 1848.  Zároveň se poddanské grunty staly skutečným vlastnictvím sedláků.

  

v té době vypadal život na našem venkově nějak podobně, jak to popíši v následujícím textu. Nevím, jestli po přečtení nebudou naše manželky říkat "vidíš", protože žena na chalupě se zřejmě musela už od úsvitu hodně  otáčet.

Žena vstávala s kohoutím zakokrháním. Zatopila a postavila na plotnu hrnec s vodou, oškrabala brambory, uvařila je a  rozmačkala, smíchala s moukou a vejci a udělané placky upekla na plotně. Na pánvi s kousky loje usmažila pár vajec a do hrnce s vařící vodou dala hrst bylinek na čaj.

Mezitím vstal otec, posnídal placky, vaječinu a čaj, zbytky s několika krajíci chleba si zabalil do šátku a odešel do práce (na panské nebo do lesa či na pole).

Máma vzbudila děti, dala jim placky a čaj, dala krávě, kozám či králíkům krmení a podojila je. Pak sama zaběhla do vesnice na trh (něco koupit, něco prodat). Děti šly do školy.

Matka se vrátila z trhu, znovu zatopila a udělala oběd. Byla to obvykle polévka (často mléčná), zelí  a brambory.

DPo obědě šly děti nasekat trávu na krmení, matka sebrala z ranního mléka smetanu a dala ji do hliněného hrnce.

Pak šla okopat políčko  s brambory a děti šly s krávou či kozami na pastvu.

Otec se k večeru vrátil domů, naštípal dříví na druhý den a všichni povečeřeli polévku a brambory, omaštěné rozpuštěným lojem, připíjelo se podmáslím.

Pak proběhlo večerní krmení a dojení dobytka . Nakonec se rodina sesedla u stolu a kamen, otec porozprávěl, co je nového, máma pověděla dětem pohádku a všichni šli docela brzy spát. Otec chodíval do hospody jen v sobotu.

Maso bylo v chudších rodinách jen o svátcích a často to byl králík z vlastního chovu.  V jedné  knize J. Š. Baara se uvádí, že na selském stole byly vejce, tvaroh a máslo, kroupy a krupice a peklo se o z pšeničné i ječné mouky, jedl se hrách a čočka, proso, ze zelenin mrkev a zelí.  Lahůdky pro děti - to byly švestky, hrušky, jablka nebo křížaly.

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]