21. dubna 2019
Historie Čech, zvláště našeho severu
Na blogu našeho spolku bylo zahájeno otiskování cyklu o nedávné
historii
(od c. a k. po současnost)
Trávníku a okolí. Podíval jsem se na prameny o historii pradávné a
připojím k tomu i úvahu jednoho historika o starých pověstech českých.
Někdy v průběhu 6. –7. století začínají na sever Čech
pronikat první slovanští osadníci, ale až od 10. století začínají přibývat
doklady o osídlení. Uvádí se, že na Českolipsku
byl usazen slovanský kmen Lemuzů. O pohraničí kolem našich dnešních vesnic se
hovořilo jako o Záhvozdí, což dokladuje, že zde byly husté lesy. S postupem feudalismu se začaly utvářet první
vládnoucí rody a vznikat jednotlivá panství. Na severu Čech se Jednalo
především o rody Markvarticů, Vartenberků a Berků z Dubé. V této době nastalo
druhé období osidlování. Do oblasti přicházejí nové skupiny osídlenců z
blízkých i vzdálených německých zemí. Osídlení Němci souvisejí s kolonizačními snahami českých
panovníků. Nelze však říci, že v předešlých staletích byla zdejší krajina zcela
liduprázdná, horami od pradávna procházely obchodní stezky, které spojovaly
vnitrozemí s oblastmi Lužice a kraji dále na sever a východ. Podél těchto
komunikací později začala vznikat první sídla, která se v průběhu staletí dále
rozšiřovala do okolí.
Nejstarší zmínka je o hradu Milštejn z r. 1343, o Cvikovu z r. 1352 a Trávníku z r. 1391. O Naději se objevuje zmínka až z r. 1612. K rozsáhlejšímu mýcení lesů došlo jednak kvůli obchodním stezkám a také v souvislosti s výrobou skla.
Nejstarší zmínka je o hradu Milštejn z r. 1343, o Cvikovu z r. 1352 a Trávníku z r. 1391. O Naději se objevuje zmínka až z r. 1612. K rozsáhlejšímu mýcení lesů došlo jednak kvůli obchodním stezkám a také v souvislosti s výrobou skla.
K místní historii patří i snahy českých králů o
připojení dnešní německé Lužice. To se podařilo ve 12. století a zasloužil se o
to i císař Karel IV., za kterého se v oblasti vybudovaly strážní
hrady. Po třicetileté válce ovšem český
stát o Lužici přišel.
Jistě znáte jména Kosmas, Hájek z Libočan, Václav Hanka
a Alois Jirásek. Ti postupně vytvořili historii Čech. Kosmas uvedl ve své
kronice jména prvních Přemyslovců. Hájek si pak k nim přimyslel různé
historky, Hanka totéž ve zfalšovaných Rukopisech Zelenohorském a
Králodvorském. Jirásek pak vytvořil
poutavou historii vzniku českého státu ve svých Starých pověstech českých. No a dnes se to v dílech našich
historiků bere jako fakt.
V roce 1968 minulého století ovšem publikoval historik
Karbusický revoluční teorii. Podle něj vše popletl už Kosmas, který psal svou
kroniku latinsky. Dostal se mu do ruky zlomek české tradované recitace, které
zřejmě přliš nerozuměl a tak jej přepsal jako sled jmen prvních přemyslovských
knížat. Jen u mála z nich uvádí
nějaký děj (odborníci tvrdí, že vždy jde
o paralelu s historkami z antických spisů). Karbusický argumentoval i tím, že tato jména
nebyla slovansky obvyklá (třeba záporná jména – jako Neklan - se nepoužívala).
Jistě si to pamatujete ze školy:
Jistě si to pamatujete ze školy:
Krok, Kazi, teta, Libuše, Přemysl, Nezamysl, Mnata, Vojen,
Vnislav, Křesomysl, Neklan, Hostivít a
již historicky doložený Bořivoj.
V latině je Kosmas uvedl jako:
Crocco, Kazi , Thetka, Lubossa, Premizl,Nezamysl, Voyn,
Vnizlav, Krezomysl, Neclan, Gostivit.
Historik Karbusický se pokusil na ten sled jmen podívat ne
jako sled jmen, ale jako na neuměle latinkou zapsanou větu (české kmeny neměly své
písmo – první přinesl až svatý Cyril) a vyšlo mu:
krok kazi (zastav své kroky) thete (což by mohl býtThakulf
- vůdce francké armády v bitvě
proti českomoravským kmenům v r. 849) lubo premysl (raději se
zamysli) nezamysl m na ta (nezamýšlíme proti tobě) vojn ni zla (válku ani nic zlého) krzu my s neklan (Kříži se
neklaníme = jsme pohani) gosti vit
(hosty, tj. přicházející v dobrém,
vítáme)
Ten slovosled
Kosmových Přemyslovců se tedy dá vykládat jako mírová výzva před bojem českých
kmenů s nepřátelským franským vojskem v r. 849! Podle
Karbusického lze tedy předpokládat, že šlo původně o „vyprávění starců“ (jak to
uvozuje Kosmas) o zmíněné bitvě, ze kterého se po 250 letech zachoval jen
Kosmovi nesrozumitelný úryvek. Z té doby pocházejí v Německu tzv.
Fuldské rukopisy, které dokonce mírovou nabídku Čechů a následnou porážku
Franků zmiňují. Je to tedy významná shoda s autorovým výkladem.
Ovšem ten Karbusického rozbor nevzali naši socialističtí historici
v oné době na vědomí a autor byl dokonce donucen k emigraci. Podrobněji
mohl tuto představu publikovat až v r. 1995. No a stále je tento
lingvisticky doložený rozbor našimi historiky přehlížen, ačkoliv jeho
věrohodnost je značná.
Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]