10. dubna 2019

Městské části


(vesnice v okolí) patří k naší „vesničce střediskové“ městu Cvikov.  Pokud to stihám sledovat, tak V Lindavě a v „dvojvsi“ Trávník a Naděje fungují osadní výbory, Trávník s Nadějí mají i svůj Spolek, bývalé občanské sdružení.

Ve cvikovském Zpravodaji se často dočítáme o činnosti osadního výboru Lindava, o Trávníku a Naději už méně, ba skoro nic. Možná je to tím, že se na městu traduje (jak se nám doneslo), že „ti trávničtí pořád něco chtějí“. Zrovna tento týden se sešli zástupci našeho Spolku s panem starostou a dalšími funkcionáři MÚ Cvikov, aby se  rozhlédli po naší vesnici a jednali o problémech (hlavně s obecními cestami). 

Dávno pryč jsou ty časy, kdy se na chalupy chodilo pěšky od železniční stanice cvikovské lokálky nebo sem zajížděl z Prahy autobus „rekreačka“. O víkendu k nám dnes už ani autobusy nejezdí, takže jak místní usedlíci (většinou důchodci, kteří se sem přestěhovali natrvalo) tak pražští chalupáři mají jedno, někdy i dvě auta u chalupy. Samozřejmě je pak pro ně hlavním problémem sjízdnost obecních cest k jejich chalupám.

Leccos se díky aktivitám Osadního výboru a našeho Spolku ve spolupráci se Zastupitelstvem města Cvikov již podařilo vyřešit (zrcadlo na silnici u bývalého konzumu a zjednosměrnění cesty do dolního Trávník, prořezy náletu křovin u cest nebo posun plotu u cesty nad Zámečkem).  
 Zůstává problém odvodu vody u cestu pod vodárnou.
Oprava cesty v horním Trávníku se příliš nepovedla, protože odvodňovací strouha svádí vodu na odbočující cestu směrem dolů, která je po dešti vždy rozbahněná.

Zlepšení by přinesla změna povrchu cest. Kde jsou ty časy, kdy ty cesty byly travnaté (lze doložit čtyřicet let starými fotografiemi).  Pokud vzniklé výmoly opravují SMC (Služby města Cvikova) tak, že je zasypávájí štětem nebo odfrézovanou drtí z opravovaných asfaltek, je to krapet Sisyfova práce, protože přívalové deště drť opakovaně splavují.  Což dokladuje obrázek z průběhu prací (vpravo) a po letoišní zimě (vlevo)

 
V Trávníku je k vidění i pozůstatek neuvěřitelného  výdobytku z doby socialismu – kousky rozpadajícího se asfaltového povrchu dosti strmé cesty od bývalého konzumu do horní části Trávníku. Povrch byl vyasfaltován někdy v sedmdesátých letech a jeden místní usedlík dodnes vzpomíná, že po tom novém povrchu vyjel s šestsettrojkou až nahoru osmdesátkou (!).
  Je potřeba dořešit  i  likvidaci prořezu náletových houštin u některých cest (prořez se za účasti vlastníků přilehlých pozemků zvládnul, ale zůstaly po něm u cest haldy uschlých větví).
 Že je trvalé řešení rozumné, svědčí i jiné místo. Po cestě od vodovodního vrtu nahoru vozili před asi 4 roky lesáci dřevo a udělali tam hluboké výmoly. Ty byly asi před 3 roky vyplněny asfaltem, který dodnes dokonale drží. Drahá oprava, ale prý ji lesáci zaplatili. Vzpomínám si na výrok, připisovaný už nevím komu, že „nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit laciné věci“. Ano, zaválcování štětu do výmolů je možno každý rok opakovat ...

Při kontrole cest by bylo vhodné se občas podívat i směrem vzhůru. U cesty, která vede nad Zámečkem, rostou stařičké buky, které mají mohutné, ale viditelně suché větve. Pokud se na ně zaměří některá další vichřice, pak lze jen doufat, že pád nalomené větve neskončí na projíždějícím autu.


Před lety jsem projížděl Bavorskem a zíral jsem, protože i polní cesty, sloužící jen zemědělským pracím, byly zhusta asfaltové! Ano, na to nemáme, ale když mohli komunisti vyasfaltovat tu výše zmíněnou cestu, tak by si to některá, dnes docela frekventovaná cesta, zasloužila taky.

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]