2. července 2019

Není vše, jak má být


Když v Trávníku zrušili hospodu, začala místní parta chalupářů dojíždět autobusem do Mařenic. Terasa u trávnické hospody zůstala u jen vzpomínkou. Sedáivalo se tam za letního počasí ve středu i v neděli v podvečer, v neděli někteří potměšilí důchodci mávali těm, co  kolem odjížděli, aby byli v pondělí ráno v práci.  I když teď se, díky péči Babišovy vlády o důchodce, jezdí za to pivo jen za 3 koruny, sleziny se omezily na páteční podvečer. V půl páté jezdí minibus firmy COMPAG na Krompach, do kterého se ta naše parta kolem desti staříků, případně jejich chotí v nejlepším věku, vejde. Návrat je v osm večer, velkým autobusem ČSAD, který obvykle přijede z Kropachu zcela prázdný. Možná, že by ČSAD taky ušetřilo, kdyby si dělali průzkumy vytíženosti.
Ty duchodcovské slevy mají efekt i při dojíždění do Prahy, kam pražští chalupáři občas musí ke svým doktorům. A tak se jezdí z otočky va Svoru za 31 korun nebo z Nového Boru za pětadvacet korun. Dovoz do a ze Svoru zajistí některý ochotný soused, do Boru se ujalo i to, že si tam dotyčný dojede autem a nechá si ho tam zaparkované do druhého dne, aby se po lékařské prohlídce v Praze pohodlně vrátil na chalupu.
Když píši o tom dojíždění, chci se zmínit o jednom nedostatku našich místních silniček. Cvikovská radnice zajišťuje občasné obsekání krajnic na místních cestach, ovšem silnice Cvikov – Trávník – Mařenice – Krompach patří kraji a ten má zřejmě jiné starosti. Porost stromů a keřú kolem silnice  v posledních letech rozbujel. Dvě míjející se osobní auta se na silnici ještě vejdou, ale pokud se míjíte s autobusem, tak na řadě míst vaše auto ošlehají větve, které z krajnice zasahují nad silničku a zužují tak průjezdný profil. Prořez větví, aby nepřečnívaly z krajnice, zůstává jen zbožným přáním. Domnívám se, že cvikovské městské orgány mají směrem na kraj lepší kontakt a mohly by mít větší vliv než volání jednotlivývh automobilistů, nota bene pokud po těch silničkách sami služebně jezdí. Tak budeme doufat ...
Je to právě deset let, co prezident Klaus publikoval úvahy, polemizující s aktivitami kolem globálního oteplování a konstatoval, že oteplovíní nevidí. Poslední dva roky, tady v našich končinách, by ho měly vyvést z omylu. Už řadu let se tady traduje, že bouřky, přicházející ze západu od |Krušných hor, se někde za Hřenskem rozdělí na dva proudy. Jeden uhne do Saska a druhý na Českou Lípu. Cvikovsko zůstávalo suché. Poslední dva roky se situace ještě zhoršila, protože kromě nedostatku srážek stoupají i průměrné teploty a vše rychle vysychá. Potok, který protéká Trávníkem, vloni na začátku července vyschl. Letos k tomu v současnosti nemá daleko. Místní vzpomínají, ze vloni nemuseli od konce května do října sekat trávu, která schla ve stoje. V tisku proběhlo nedávno  několik úvah o sekání trávy v tom smyslu, že tráva, posekaná na vzhled golfového hřiště, nevsákne tolik vody jako tráva nesekaná. Proto několik našich měst už rozhodlo, že sekání omezi. Ono taky lepší vzhled není sice na Boží svět, ale na vyšší trávu, ve které se daří i polním květinám.
A ještě jeden postřeh, na silničce z Trávníka  do Naděje je už řadu let dopravní značka, omezující umotnost vozidel na 24 t. Je to proto, aby tam mohly projíždět těžce naložená dřevařská vozidla. Důsledek – rozlámaný asfalt s děrami, které loni novou tepelnou metodou nechal MÚ Cvikov opravit. Protože prý nebyl použit správný technologický postup, vydržely opravy jen do letošního jara. Ovšem – je to vůbec rozumný postup? Nechat nedostatečně dimenzovanou silničku poničit těžkými vozidly dřevařů a pak ji nákladně opravovat? 

Při nedávném výletu na Šumavu jsme si na obdobně širokých silnicích všimli, že mají omezení hmotnosti jen kolem desti tun. Pokud dřevaři tomu přizpůsobí odvoz, určitě naše národní hospodářství ušetří a naše silnička bude v takovém stavu, jako jsou silničky v německém pohraničí pár kilometrů od nás.

Komentáře:
Když jsme u těch autobusů, málokdo ví, že teď máme každou neděli přímé spojení Cvikov - Praha. Odjezd ze Cvikova 17.05, příjezd do Prahy 19.15. Je to ČSAD Česká Lípa, spoj najdete v Idosu. Tento spoj vznikl kvůli ukončení provozu firmy Busline do Rumburka.
Možná by nebylo špatné, kdyby se ten autobus předtím otočil v Krompachu, věřím že v neděli v létě by to leckdo využil.
V pondělí - pátek je teď nejlepší spojení v 17.00 z Holešovic do Boru, odkud jede po sedmé hodině přímý spoj až do Krompachu, takže docela pohodlné cestování s jedním přestupem. (to je ten poslední spoj, kterým se pak vracíte z hospody).

Pondělí a pátky bývá na pražských autobusech nával, když jedeme větší parta volíme proto vlak. Vedle rozkopaných silnic máme však letos rozkopanou i dráhu. Nyní se přes léto vyměňuje viadukt přes Labe v Neratovicích, na podzim by měla proběhnout oprava náspu u České lípy - Střelnice. Od nového grafikonu se pak dočkáme nového provozovatele v dálkové dopravě: rychlíky Kolín - Rumburk (které zastavují v Boru, Svoru, Jedlové) a přípojné rychlíky Praha - Tanvald/Harrachov vysoutěžila Arriva, která zde nahradí ČD. tak uvidíme, jak to bude nový dopravce zvládat, na palubě by měla být wifi a drobné občerstvení. Českým drahám pak zůstane provoz osobních vlaků, grafikon mezi Boleslaví a Rumburkem bude nyní zhruba v hodinovém taktu rychlík/osobák, přestup od/na Prahu klasicky v Boleslavi.

Jinak jsou docela užitečné dopravní stránky Libereckého kraje Idol, kde se dají sledovat tarify, jízdní řády i připravované změny jízdních řádů, které mohou cestující i obce připomínkovat.

Šťastnou cestu M.
 
Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]