25. listopadu 2019

Je na silnicích bezpečno?


Při svých cestách na chalupu a zpět sleduji samozřejmě provoz na silnicích. Troufnu si tvrdit, že skoro třetina řidičů nedodržuje dopravní předpisy.

Nejběžnější je překročení rychlosti jak na rovných silnicích I. třídy tak na dálnicích. Pokud dodržujete předepsanou rychlost, můžete se spolehnout, že na úseku tak 10 km dlouhém vás předjede desítka aut.  Zvláště řidiči skříňových dodávek jsou velmi uspěchaní. Pokud vás předjedou a zařadí se před vás, tak máte chvíli problém, protože přes jejich bachraté skříně moc nevidíte, co se děje vpředu. Pro hodně předjíždějících zase nerozhoduje, že na silnici je plná čára.  Pokud usoudí, že v protisměru je dost volno, nějaká čára je nezajímá.  Ti spěchající jsou také častou obětí na železničních přejezdech.

Výrazný problém pro naše řidiče představuje rozjíždění na světelné křižovatce na zelenou. To, že na změnu na zelenou  je upozorňuje  svítící žlutá, je nezajímavé a asi to moc nesledují. Fronta čekajících se pravidelně rozjede auto po autě, ačkoliv pokud tam před vámi nestojí nákladní auto, tak i třeba i desátý v řadě na semafor vidí a bylo by možné, aby se čekající řada rozjela téměř současně. To by i zlepšilo průjezdnost na zelenou. Nevím, proč se v autoškolách toto evidentně neučí.

Ti silniční suveréni zlobí i při zastavení. Pokud si něco potřebují vyřídit a při podélném stání je u chodníku plno, nemají trpělivost zajet kousek dál, prostě zastaví ve druhé řadě a naprosto je nezajímá, jestli ten regulérně stojící náhodou právě nehodlá odjet. Ať si počká, až spěchající milostpán si svou věc vyřídí. V minulém  týdnu byl v novinách popsán takový případ, který vyústil do pěstního souboje. Při přivolané policisty to byla nevýznamná událost, a ten spěchající ve druhé řadě zaplatil pokutu směšných 200 korun. V Praze se několikrát stalo, že řidič zastavil a šel si něco vyřídit, aniž si všimnul, že stojí částečně na kolejích tramvaje.


Ačkoliv prý stát stále doplňuje policejní vozidla, mám pocit, že na silnicích je moc vidět není. Dříve byla vozidla z páté bé (V B) na silnicích vidět více než dnešní vozidla pachů (pomáhat a chránit). Ono i pěších policistů moc vidět není (ačkoliv novináři uvádějí, že je jejich celkový počet snad dvojnásobný než kolik bylo příslušníků VB). Dnes máme mnoho světelných křižovatek či kruhové objezdy. Ti dříve narození si ještě pamatují, že dopravu na křižovatce řídil policista v uniformě s bílými návleky na rukávech. Příjemná služba to nebyla (čuchat hodiny výfuky aut), ale propustnost křižovatky byla pravděpodobně vyšší než dnes při řízení automatem (už nic nejede, ale stejně musíte na změnu směru čekat). Ale pokrok je pokrok (snad až budou ty automaty mít tu umělou inteligenci)… 



I to, že by řidiči osobních aut dávali podle předpisu přednost autobusům MHD při výjezdu ze zastávek, je také málo vidět. Už se mi stalo, že řidič autobusu mi zablikáním odbočovacích světel za ponechání volna pro odjezd poděkoval. Asi byl mile překvapen neobvyklou vstřícností. Přitom logicky on má předepsaný jízdní řád a veze třeba i několik desítek cestujících, takže by mu řidič osobního auta (ve kterém je často sám) měl tu službu spíše usnadnit.


 A ještě zkušenost z našeho okolí. Velice vzrostl počet aut, která v Trávníku odbočí na Naději, projedou Nadějí na Hamr a pak na křižovatku na Juliovce, odkud pokračují na Krompach nebo na Světlou.  Chalupáři tím moc nadšení nejsou, protože je tu riziko, že zpoza plotu vyběhne nemyslící dítě a malér je hotov. Zdá se, že příčinou je zvýšená vybavenost aut navigací. Pokud ji máte nastavenou na nejkratší cestu, pak skutečně tento průjezd přes Hamr je o kousek kratší než kdybyste jeli po hlavní silnici přes Mařenice.

Před pár lety nás na schůzi našeho Spolku šéf policistů ubezpečoval, že kolem našich chalup budou pravidelně procházet policejní hlídky (v televizi jsme občas viděli, jak vzorně takové hlídky berou za kliky chat a nakukují do oken). Bohužel musím napsat, že letos v září jsem poprvé v životě viděl takovou hlídku procházet po cestě v horní části Trávníku.

Takže asi  to heslo Pomáhat a chránit  by mělo mít lepší realizaci.

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]