28. ledna 2020
Silnice a dálnice
Nedávno parta
„Pražská hospoda“ (jak nám říkají trávničtí chalupářští usedlíci) debatovala o principech
mýtného a dálničních známek. Protože jsme byli nuceni přiznat, že víme o věci
jen útržky, slíbil jsem, že se pokusím o těch systémech vyzvědět více a něco o
nich napsat.
Jde o
systémy dva – mýtný systém pro nákladní vozidla na vybraných úsecích dálnic a
silnic a o platbu osobních aut za využívání dálnic. Zde připomenu zlaté časy na
německých dálnicích, kde se jezdilo zadarmo. To se má vbrzku změnit a dokonce
v neprospěch řidičů zahraničních osobních aut.
Mýtný systém
pro nákladní vozidla se u nás využívá někdy od roku 2008 a sice pomocí mýtných bran, které při průjezdu sejmuly signál
z palubních kartiček na vozidle. Těch bran bylo na našich dálnicích
zřízeno skoro 250.
Když ovšem stát zjistil, že někteří řidiči se platbě
vyhýbají tak, že jezdí po vedlejších silnicích, rozhodl se do mýtného systému
doplnit i takové silnice. Výstavba dalších bran by ovšem systém komplikovala a
tak bylo rozhodnuto přejít na systém využívající signál GPS. Tento nový systém
je v provozu od prosince 2019.
V každém
sledovaném nákladním voze musí dnes být elektronická palubní jednotka, ve které je
digitální mapa s vyznačením placených úseků silnic či dálnic. Vůz snímá
signály GPS a zanáší do mapy svoji trasu. Pokud je to na placeném úseku,
jednotka vypočítá požadovanou platbu.
Při naší
debatě padla domněnka, že sledování je zase přes družice, to by ovšem
znamenalo technicky náročnou komunikaci z auta na nějakou speciální českou družici. To
není reálné. Proto je dalším prvkem palubní jednotky stanice telefonního
systému GSM. Ta automaticky odesílá zjištěná data do centra mýtného systému,
kde se zpracují a uloží. Na to navazuje obdoba placení provozu mobilních
telefonů – uživateli se vyúčtování zapíše na jeho účet. Platební vyrovnání je
možné dvojím způsobem – při zakoupení palubní jednotky si uživatel současně
složí na svůj účet zálohu, ze které se stanovené částky odečítají.
Palubní
jednotka má řadu indikací, kromě indikace stavu napájení je zde i indikace, že
složená záloha klesla pod určenou mez. Doplnění obnosu na účtu se dá realizovat
třeba na pumpě při odběru pohonných hmot převodem z platební karty řidiče.
Druhou možností je dodatečná platba z účtu dopravce na účet provozovatele
mýtného systému. Systém má i další vlastnosti, o kterých se nechci příliš
rozepisovat (třeba ohlásí poruchu palubní jednotky a tuto informaci dostanou
policejní hlídky, které mohou vůz zastavit a zkontrolovat).
Novinkou,
která se právě chystá, je náhrada vylepovacích dálničních známek
v osobních vozidlech elektronickým systémem. Právě teď se ovšem provalilo,
jak se kšeftuje mezi úředníky a jejich kamarády ve spřátelených firmách, takže se stát podojí a asi ani dohazovač na tom nebude
škodný. Parta ajťáků a programátorů
udělala gesto a během víkendu ZADARMO vytvořila funkční systém plateb, na
základě kterých se do systému dostane poznávací značka auta, za které uživatel
zaplatil. To byl asi šok pro ministerské jánabráchisty.
Ty řeči
kolem složitosti původního zadání za 400 milionů korun vycházely z toho,
že do systému musí být zapracovány tisíce značek vozidel, které dálniční
poplatek neplatí (údržba silnic, policie, armáda a další) a tyto značky nesmí
být veřejně přístupné. Když dovedeme dnes i šifrovaně komunikovat, tak i toto
programátor jistě dovede vyřešit.
A jak se elektronické
dálniční známky májí kontrolovat? První dva roky provozu bude oprávněnost jízdy
po dálnici kontrolovat pouze policie (pomocí kamer a elektronické databáze
poznávacích značek). To je
v podstatě totéž jako dnešní kontrola vylepených dálničních známek na
předním skle vozidla, jen je to dneska jednodušší a levnější. V dalších
letech pak má být využit systém automatických kamer (některé budou na dnešních
mýtných branách – ovšem většina z bran má být demontována) nebo na nově
instalovaných bodech. Kamery budou vyhodnocovat poznávací značku
projíždějícího vozidla a odešlou tuto informaci na centrálu. Ta případnou informaci
o jízdě vozidla, které nemá zaplaceno, pošle dopravním policistům. Pokud nebude
provinilec odchycen ještě na silnici (viděli jste někdy dnes během hodiny jízdy nějaké policisty? - já
určitě ne), bude pokuta naúčtována majiteli vozidla tak, jako nám dnes posílali
pokuty z Varnsdorfu. To může ztížit možnost zapůjčení vozidla bez
elektronické registrace kamarádovi, který na dálnici vjede. Většina našich
chalupářů dálnice používá, ale je pár těch, kteří jezdí přes údolíčko za
Mělníkem a známku nepotřebovali.
A názor
laika? Pro první dva roky, kdy má funkčnost sledovat jen policie, se mi zdá, že
dnešní systém nalepovacích známek je jednodušší a možná i levnější. Pro budoucno
odpadnou náklady s tiskem nových ročních známek a komplikace řidičům
s jejich seškrabáváním, ovšem vzniknou nové náklady na kamery,
vyhodnocovací systém a také náklady provozní. Ovšem … nákup vylepovací dálniční
známky byl zcela anonymní, teď bude stát o kupujícím vědět a může ho i občas
sledovat, jak jezdí na nákupy.
Ve světě je
v provozu řada systémů. Kromě družicového systému nebo systému s mýtnými
branami si ti z nás, co někdy jeli autem do Itálie, připomenou, že tam
jsou dálnice rozdělené na úseky a platí se při výjezdu z úseku výběrčímu,
který sedí v budce a po zaplacení zvedne závoru. Dnes jsou výběrčí nahrazováni automatickými pokladnami, kde lze platit kartou nebo hotovostí.
DODATEK:
Po prvotním nadšení, jak ajťáci vypálili státu rybník, se objevují střízlivé posudky, které se znalostí zákonů o úředních agendách upozorňují, že eShop na elektronické dálniční známky je jen ta jednodušší část systému. Při dodržení zákonů bude hlavním problémem dohledání a usvědčení těch, které systém ohlásí jako přestupníky. Jednak při zašpiněné poznávací značce vznikne při dešifrování fotografií řada chyb a druhak postup vymáhání pokuty podle zákonů je komplikovaný a může končit i u soudů. Takže ti kvalifikovaní kritici docházejí k závěru, že elektronický systém bude pro stát (a tedy pro nás - daňové poplatníky) mnohem dražší nez systém s nalepovacími známkami.
DODATEK:
Po prvotním nadšení, jak ajťáci vypálili státu rybník, se objevují střízlivé posudky, které se znalostí zákonů o úředních agendách upozorňují, že eShop na elektronické dálniční známky je jen ta jednodušší část systému. Při dodržení zákonů bude hlavním problémem dohledání a usvědčení těch, které systém ohlásí jako přestupníky. Jednak při zašpiněné poznávací značce vznikne při dešifrování fotografií řada chyb a druhak postup vymáhání pokuty podle zákonů je komplikovaný a může končit i u soudů. Takže ti kvalifikovaní kritici docházejí k závěru, že elektronický systém bude pro stát (a tedy pro nás - daňové poplatníky) mnohem dražší nez systém s nalepovacími známkami.
Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]