28. ledna 2020

Silnice a dálnice


Nedávno parta „Pražská hospoda“ (jak nám říkají trávničtí chalupářští usedlíci) debatovala o principech mýtného a dálničních známek. Protože jsme byli nuceni přiznat, že víme o věci jen útržky, slíbil jsem, že se pokusím o těch systémech vyzvědět více a něco o nich napsat.

Jde o systémy dva – mýtný systém pro nákladní vozidla na vybraných úsecích dálnic a silnic a o platbu osobních aut za využívání dálnic. Zde připomenu zlaté časy na německých dálnicích, kde se jezdilo zadarmo. To se má vbrzku změnit a dokonce v neprospěch řidičů zahraničních osobních aut.

 
Mýtný systém pro nákladní vozidla se u nás využívá někdy od roku 2008 a sice pomocí  mýtných bran, které při průjezdu sejmuly signál z palubních kartiček na vozidle. Těch bran bylo na našich dálnicích zřízeno skoro 250. 
Když ovšem stát zjistil, že někteří řidiči se platbě vyhýbají tak, že jezdí po vedlejších silnicích, rozhodl se do mýtného systému doplnit i takové silnice. Výstavba dalších bran by ovšem systém komplikovala a tak bylo rozhodnuto přejít na systém využívající signál GPS. Tento nový systém je v provozu od prosince 2019.

V každém sledovaném nákladním voze musí dnes být elektronická palubní jednotka, ve které je digitální mapa s vyznačením placených úseků silnic či dálnic. Vůz snímá signály GPS a zanáší do mapy svoji trasu. Pokud je to na placeném úseku, jednotka vypočítá požadovanou platbu.


Při naší debatě padla domněnka, že sledování je zase přes družice, to by ovšem znamenalo technicky náročnou komunikaci z auta na nějakou speciální českou družici. To není reálné. Proto je dalším prvkem palubní jednotky stanice telefonního systému GSM. Ta automaticky odesílá zjištěná data do centra mýtného systému, kde se zpracují a uloží. Na to navazuje obdoba placení provozu mobilních telefonů – uživateli se vyúčtování zapíše na jeho účet. Platební vyrovnání je možné dvojím způsobem – při zakoupení palubní jednotky si uživatel současně složí na svůj účet zálohu, ze které se stanovené částky odečítají.

Palubní jednotka má řadu indikací, kromě indikace stavu napájení je zde i indikace, že složená záloha klesla pod určenou mez. Doplnění obnosu na účtu se dá realizovat třeba na pumpě při odběru pohonných hmot převodem z platební karty řidiče. Druhou možností je dodatečná platba z účtu dopravce na účet provozovatele mýtného systému. Systém má i další vlastnosti, o kterých se nechci příliš rozepisovat (třeba ohlásí poruchu palubní jednotky a tuto informaci dostanou policejní hlídky, které mohou vůz zastavit a zkontrolovat).


 Novinkou, která se právě chystá, je náhrada vylepovacích dálničních známek v osobních vozidlech elektronickým systémem. Právě teď se ovšem provalilo, jak se kšeftuje mezi úředníky a jejich kamarády ve spřátelených firmách, takže se  stát podojí a asi ani dohazovač na tom nebude škodný.  Parta ajťáků a programátorů udělala gesto a během víkendu ZADARMO vytvořila funkční systém plateb, na základě kterých se do systému dostane poznávací značka auta, za které uživatel zaplatil. To byl asi šok pro ministerské jánabráchisty.

Ty řeči kolem složitosti původního zadání za 400 milionů korun vycházely z toho, že do systému musí být zapracovány tisíce značek vozidel, které dálniční poplatek neplatí (údržba silnic, policie, armáda a další) a tyto značky nesmí být veřejně přístupné. Když dovedeme dnes i šifrovaně komunikovat, tak i toto programátor jistě dovede vyřešit.

 A jak se elektronické dálniční známky  májí kontrolovat?  První dva roky provozu bude oprávněnost jízdy po dálnici kontrolovat pouze policie (pomocí kamer a elektronické databáze poznávacích značek).  To je v podstatě totéž jako dnešní kontrola vylepených dálničních známek na předním skle vozidla, jen je to dneska jednodušší a levnější. V dalších letech pak má být využit systém automatických kamer (některé budou na dnešních mýtných branách – ovšem většina z bran má být demontována) nebo na nově instalovaných bodech. Kamery budou vyhodnocovat poznávací značku projíždějícího vozidla a odešlou tuto informaci na centrálu. Ta případnou informaci o jízdě vozidla, které nemá zaplaceno, pošle dopravním policistům. Pokud nebude provinilec odchycen ještě na silnici (viděli jste někdy dnes během hodiny jízdy nějaké policisty? - já určitě ne), bude pokuta naúčtována majiteli vozidla tak, jako nám dnes posílali pokuty z Varnsdorfu. To může ztížit možnost zapůjčení vozidla bez elektronické registrace kamarádovi, který na dálnici vjede. Většina našich chalupářů dálnice používá, ale je pár těch, kteří jezdí přes údolíčko za Mělníkem a známku nepotřebovali.

 A názor laika? Pro první dva roky, kdy má funkčnost sledovat jen policie, se mi zdá, že dnešní systém nalepovacích známek je jednodušší a možná i levnější. Pro budoucno odpadnou náklady s tiskem nových ročních známek a komplikace řidičům s jejich seškrabáváním, ovšem vzniknou nové náklady na kamery, vyhodnocovací systém a také náklady provozní. Ovšem … nákup vylepovací dálniční známky byl zcela anonymní, teď bude stát o kupujícím vědět a může ho i občas sledovat, jak jezdí na nákupy.


Ve světě je v provozu řada systémů. Kromě družicového systému nebo systému s mýtnými branami si ti z nás, co někdy jeli autem do Itálie, připomenou, že tam jsou dálnice rozdělené na úseky a platí se při výjezdu z úseku výběrčímu, který sedí v budce a po zaplacení zvedne závoru. Dnes jsou výběrčí  nahrazováni automatickými pokladnami, kde lze platit kartou nebo hotovostí.
DODATEK:
Po prvotním nadšení, jak ajťáci vypálili státu rybník, se objevují střízlivé posudky, které se znalostí zákonů o úředních agendách upozorňují, že eShop na elektronické dálniční známky je jen ta jednodušší část systému. Při dodržení zákonů bude hlavním problémem dohledání a usvědčení těch, které systém ohlásí jako přestupníky. Jednak při zašpiněné poznávací značce vznikne  při dešifrování fotografií řada chyb a druhak postup vymáhání pokuty podle zákonů je  komplikovaný a může končit i u soudů. Takže ti kvalifikovaní kritici docházejí k závěru, že elektronický systém bude pro stát (a tedy pro nás - daňové poplatníky)  mnohem dražší nez systém s nalepovacími známkami. 

Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]