1. prosince 2021

Změny v dopravě na a z chalupy

 V dodatku k minulému článku jsem upozorňoval na zrušení autobusové linky QUICK mezi Rumburkem a Prahou. V reakci jsem dostal od čtenáře pana M. Cardy z Mařenic podrobnou informaci o tom, co se mění a bude měnit na autobusových a vlakových linkách kolem nás. Za jeho informaci děkuji a otiskuji zde v celém rozsahu.

Jaké změny nás českají ve veřejné dopravě, aneb každoroční změna jízdních řádů je za rohem

Je začátek prosince, začíná adventní shon, k tomu covidová pandemie, aby těch starostí nebylo málo. Naší pozornosti by však letos nemělo uniknout datum 12.12. , kdy dochází každoročně ke změnám jízdních řádů jak na železnici, tak u autobusů veřejné dopravy. Letošní změny budou v našem regionu poměrně výrazné, proto mě napadlo shrnout ty nejpodstatnější.

Protože se o veřejnou dopravu zajímám a také jí rád využívám, sleduji stránky https://www.iidol.cz/navrhovane-jizdni-rady.html,

kde jsou zveřejňovány veškeré dopravní aktuality z Libereckého kraje. V Libereckém kraji je koordinací veřejné dopravy pověřena společnost KORID LK. Veškerá místní doprava je v gesci kraje a mnoho lidí neví, že má možnost se k jízdním řádům a spojům každoročně vyjádřit, tyto připomínky jsou následně posouzeny a případně zohledněny právě při pravidelných změnách JŘ. Letos je o jízdních řádech samozřejmě již rozhodnuto (další termín pro přípustnou změnu je v březnu.)

Co nás tedy od 12.12. čeká:

Liberecký kraj rozhodnul, že ukončí smlouvu s ČSAD Česká Lípa (soukromá firma) a veškerý provoz přebere ,,krajský dopravce“ ČSAD Liberec. Výhodou mají být moderní vozidla, částečně bezbariérová. Zaveden bude hodinový interval na lince Praha – Nový Bor, jízdní řády dostanou takt (např. odjezdy z Boru na Krompach vždy XX:20 atd.)

https://www.iidol.cz/aktuality/12420:co-chystame-v-jr-optimalizace-dopravni-obsluznosti-v-oblasti-ceskolipsko.html

Linka 441 Nový Bor – Cvikov – Krompach = pracovní dny

Naše ,,domácí“ linka. Nově bude naprostá většina spojů vedena v celé trase přímo Nový Bor – Krompach a zpět. Mezi Cvikovem a Novým Borem nově nepovede tato linka po hlavní silnici přes Svor, ale přes Radvanec. Ze Cvikova tedy pojede kolem hřbitova po Sloupské silnici, dále kolem Radvaneckého koupaliště a přes Radvanec do Nového Boru. Jízdní doba z konečné na konečnou 40 minut.

Odjezdy z Krompachu jsou v návrhu: 4:32, 6:00, 7:07, 9:00, 11:00, 14:00, 15:00, 16:00, 18:05, 20:05

Odjezdy z Nového Boru: 6:20, 8:20, 10:20, 10:20, 13:20, 14:20, 15:20, 16:20, 17:20, 19:20

 Linka 444 Krompach – Cvikov – Lindava – Sloup – Nový Bor – Polevsko = víkendy

Linka 441 je v provozu v pracovní dny, o sobotách a nedělích má být zavedena nová linka 444.  Výhodou oproti současnému stavu bude více spojů celoročně. Dosud jezdily dva spoje v sobotu a dva v neděli, nyní jich má být až 5. Trochu rozpačitě na mě však působí trasa linky, která to bere ze Cvikova oklikou přes Lindavu, takže to bude ,,vyhlídková“ jízda. Asi byly sloučeny dvě linky v rámci ,,optimalizace“ a šetření. (právě proto jsou důležité připomínky cestujících, aby bylo jasné, zda se něco nového ujalo/neujalo)

Pokud by někdo např. v neděli chtěl jet do do Nového Boru, lépe udělá, když ve Cvikově přestoupí na navazující linku 440 (Liberec – Nový Bor – Kamenický Šenov), tím pádem bude v Boru rychleji a případně bezpečně stihne i spoj do Prahy. Odpolední odjezdy linky 444 z Krompachu jsou plánovány 13:30, 15:30, 17:30. Příjezd do Cvikova je v XX:50. Návazně v XX:55 jede  linka 440 do Boru. Příjezd do Boru je XY:10, odjezd směr Praha má  linka 400 XY:25. Tento model platí ve všech třech případech.

V neděli navíc zaveden na lince 400 přímý spoj Cvikov (16:40) – Praha (18:45). Bohužel zrovna na tento spoj od Krompachu nic nenavazuje (pokud nebereme v potaz 50 minut, to už je opravdu velká mezera). Možná by stálo za to do budoucna zajistit v neděli přípoj spíše k tomuto spoji.

Linka 400 Praha – Nový Bor/ -Varnsdorf/ -Cvikov

Páteřní linka regionu, která měla dosud zavedenou komerční konkurenci v podobě Quick Busu a jiných dopravců. Zde nastávají největší změny. Ty dokonce způsobily kauzu, která pronikla minulý týden do médií.

Liberecký kraj chce tuto dotovanou linku integrovat do  krajského tarifu IDOL a po dohodě se Středočeským krajem a Prahou také do tarifu PID. Držitelé pražských  Lítaček a Opuscard (karta Libereckého kraje) by tak měli jezdit výhodněji. Protože soukromý varnsdorfský dopravce Quick Bus, který provozoval na této trase komerční spoje, se nechtěl zapojit, Liberecký kraj mu zapověděl přepravovat cestující na svém území. To dopravce označil jako likvidační a jeho  spoje tedy od 12.12.2021 nemají vyjet. Každá strana má na věc svůj názor, což lépe popisují níže uvedené odkazy na články:

https://www.iidol.cz/aktuality/12827:vyjadreni-k-autobusovemu-spojeni-varnsdorf-praha.html

https://www.idnes.cz/usti/zpravy/autobusova-linka-quick-bus-rumburk-varnsdorf.A211129_100151_usti-zpravy_mendl

https://zdopravy.cz/dokument-liberecky-kraj-vysvetluje-sve-plany-se-spojenim-sluknovsky-vybezek-praha-97698/

Ať to dopadne jak dopadne, cestující z Novoborska tím nebudou zdaleka tak postiženi jako nešťastný Šluknovský výběžek.

Důležitou změnou je také přesunutí konečné v Praze z Holešovic na metro Střížkov. Důvodem je prý požadavek města Prahy, Holešovický autobusák má být zrušen. Důvodem je také možná časté zpoždění právě v koncovém dojezdu od kraje Prahy do Holešovic (pro srovnání jízdní doba metra ze Střížkova do Holešovic je 8 minut, Střížkovem projíždí také páteřní linka MHD 177).

V návrhu JŘ jsou i přímé spoje Praha – Cvikov: každý všední den Praha 14:20 – Cvikov 16:20 (v 16:40 je přípoj směr Krompach), v pátek navíc Praha 17:20 – Cvikov 19:20 (v 19:40 navazuje přípoj na Krompach).

Uvidíme, jak se podoba této páteřní vytížené linky vyvine po všech sporech, které nyní probíhají.

 

ŽELEZNICE

Na ,,naší“ trati 080 Mladá Boleslav – Česká Lípa – Jedlová se toho tolik nemění. V dvouhodinovém taktu jezdí rychlíky R22 Kolín – Rumburk (v Mladé Boleslavi navazující na R21 Praha – Tanvald). V hodinách mezi tím jsou proloženy osobními zastávkovými vlaky Rumburk – Mladá Boleslav. Rychlíky provozuje společnost Arriva. Provoz osobních vlaků byl Libereckým krajem nově přiklepnut dopravci Die Landerbahn, který dosud jezdil třeba linku Liberec – Žitava – Varnsdorf. České dráhy tak na této trati již nic neprovozují.

Letošní novinkou, která se má příští rok opakovat je přímý rekreační spoj ,,Lužickohorský rychlík“Praha – Doksy – Mikulášovice. Jezdí každou sobotu od konce března do konce října a staví také v Novém Boru, Svoru a Jedlové. Ráno jede z Prahy a navečer se vrací zpátky. Jedná se o ,,historický“ vlak společnosti KŽC,  složený ze starých kupé vozů tažených lokomotivou z 60. let. Vlak nebyl integrován v IDOL tarifu, protože Liberecký kraj o něj nestál. Kdo však má Opus kartu, jede na to konto v úseku Jedlová – Bezděz zadarmo, takže cesta do Prahy vyšla dospěláka bez slevy třeba jen na 8O Kč. Cesta ze Svoru na pražské Hlavní nádraží (vlak zajíždí až do Vršovic) sice trvá asi 3 hodiny, ale je kompenzována točeným pivem na palubě a občerstvením. Je zde také prostor na přepravu kol. Tento spoj si našel cestující a byl o něj slušný zájem. Více naleznete  zde :

https://youtu.be/B8GivXxDEzQ

https://www.kzc.cz/?sekce=pravidelne_verejne_vlaky&stranka=luzickohorsky_rychlik

 

 



Komentáře: Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]





<< Domovská stránka

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Přihlášení k odběru Příspěvky [Atom]